Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Gáz és állásszöggörbe beállítás

 

Egyszerű dolog, de elég sok eset van. Részletesen egy kezdésre alkalmas beállítást írok le, egy tapasztaltabb pilóta már úgyse az én irományomra hagyatkozik.   Vigyorog

Egy jó heli szabályozótól elvárható, hogy tudja a következőket:
- soft start
A motort beindítva szép lassan pörgeti fel a rotort, nem ránt bele, így nem csapódnak hátra a lapátok, nem károsodik a fogaskerék, nem pördül meg a heli a földön. Így akár kapcsolóval is indítható a motor.
- governor
Azt jelenti, a szabályozó képes tartani a fordulatot terheléstől függetlenül, vagyis sima egyforma "gázgörbe" mellett is állásszögtől függetlenül ugyanaz a fordulat repülés közben, nem esik a fordulat, ha nő a terhelés. Ezt természetesen csak úgy képes megtenni, hogy kis terhelésen eleve a padlógáznál kisebb fordulatot állít be, és ezt a kisebb fordulatot tartja, növekvő terhelésen automatikusan növekvő belső gázadással.

Tegyük fel, olyan a szabályozónk, ami nem tud governor módot, vagy tud ugyan de nem jól, ezért jobb nem használni. (némelyik szabályozó governorban állandóan rángatja fel-le a fordulatot, csak egy kicsit, de ez épp elég ahhoz hogy zavarja a gyrót, csóvál tőle a farok)

Tegyük fel, a pilóta két repülési módot szeretne:

Normál mód
Ezt a módot a lebegés gyakorlására és sport repülésre szeretné használni. Hurok repülés, orsó lehetséges, de tartós háton repülés nem.
Teljesen lehúzott bot esetén a motor leáll. Ez több dologra is jó. Mindjárt az első, hogy így a bot lassú feltolásával olyan szabályozóval is fel lehet pörgetni a helit, ami nem ismeri a lassú indítás módot. A második, hogy a botok elengedése nélkül le lehet állítani a helit a földön. Szélben ez jól jöhet, nem kell a kapcsoló után kotorászni, közben kockáztatva hogy elborul a gép. A harmadik kezdő pilótánál különösen hasznos: ha elront valamit és már biztos hogy zuhanás jön, legalább a kar lerántásával kikapcsolhatja a motort, mérsékelheti a kárt. A kapcsoló megkeresésére nem lenne ideje...   Kacsint

Energiatakarékos eset, ami főleg a lebegés gyakorlására és sima repülésre jobb a hosszabb repülési idő miatt. A rotor viszonylag alacsony fordulaton megy, emiatt kisebb a fogyasztás.
Gázgörbe 5 pontra:  0 55 70 85 100
Pitchgörbe 5 pontra:-4 -4 0 5 10  (figyelem, ez fok a szögmérőn nem pedig a beállított számérték)

Ha valaki fontosabbnak tartja a nagyobb fordulat jelentette stabilitást és a jobb hurok, orsó képességet, itt egy másik készlet. Ennek az is előnye, hogy lebegésben módot váltva semmi se változik.
Gázgörbe 5 pontra:  0 70 80 90 100
Pitchgörbe 5 pontra:-4 -4 0 5 10  (figyelem, ez fok a szögmérőn nem pedig a beállított számérték)

Idle mód
Ez a mód háton repülésre, 3d-re is alkalmas. A gázgörbe azt célozza, hogy a rotor mindig kb. azonos, a nagy terhelésen is elérhető maximális fordulaton menjen. Nulla szögnél kisebb a terhelés, itt a legkisebb a gáz, akármerre növekszik a pitch, nő a terhelés és ehhez nagyobb gázt ad hogy ne essen a fordulat.
A motor természetesen nem áll le semmilyen kar állásnál.
Felpörgetésre ez a mód csak olyan szabályozóval alkalmas, amelyiknek rendesen működik a soft start (lassú indítás) módja.

Gázgörbe 5 pontra:  100 90 80 90 100
Pitchgörbe 5 pontra:-10 -5 0 5 10  (figyelem, ez fok a szögmérőn nem pedig a beállított számérték)

----------------------------

Ha a szabályozó tudja a governor módot, jól is csinálja, ezért használni is érdemes, akkor mások a beállítások.

Legyszerűbb, ha találunk a neten egy jó beállítást, szabályozó programozás, motor, fogaskerék, gázgörbe, mindent ugyanúgy, nem kell sokat töprengeni, nekünk is jó ugyanúgy. Ha nem, lehet számolgatni.

Szerencsére egy adott helihez sok tapasztalat összegyűlik, csak néhány motort használnak, ahhoz megvan milyen fordulatra milyen pinion a jó, így a számolgatás nagy része elmaradhat.

Sajnos ahány szabályozó, annyiféle a governor beállítás. Legtöbb szabályozót csipogással is lehet rádióról programozni, ez azonban kellemetlen művelet. Jobb ha van hozzá PC-s program vagy egyéb programozó adapter.
A Castle Creations és Hyperion szabályozók a fordulat beállítást teljes egészében a beállítást végző emberre bízzák. Ha jól csinálja, jó lesz a fordulat és annak tartása is, ha nem, hát magára vessen.

Először is ki kell találni, milyen rotor fordulatot akarunk. Legyen ez a példában 2800.

Az áttételt úgy kell meghatározni, hogy a motor Kv értéke szerint ez lehetséges is legyen, vagyis az elvi padlógáz fordulatnál kb. 15%-kal alacsonyabb. Tegyük fel, Kv= 3300-as 6 pólusú motorunk van, és 3s Lipo.
Elvi padlógáz fordulat: 11V * 3300 =  36300, ennél 15%-kal alacsonyabb: 30855

Mivel 2800-at akarunk, a mechanikus áttétel: 11. Ha a fő fogaskerék 165, akkor 165/11=15 fogú kis fogaskerék (pinion) kell.

Na most jön a szabályozó. Az nem tudja, hogy a mi motorunk 6 pólusú, az ő fordulatait 2 pólusúhoz kell megadni, ha 30855-öt akarunk motor fordulatnak, ezt meg kell szorozni 6/2-vel, így 92565-öt kell tartania. Ez a fordulat a szabályozón a legfelső range-be esik, tehát ezt kell a programozásnál beállítani.

Vagyis programozzuk a soft startot, governor módot a legfelső range kiválasztásával. Gáznak meg beállítunk mittudomén 90-et, aztán fordulatszám mérővel ezt a 90-et változtatva beállítjuk a főrotor 2800-as fordulatát. Tegyük fel, 83-nál jó. A Gázgörbe elég egyszerű lesz: 83 83 83 83 83  Kacsint
Ha jól csináltuk, ezt tartani fogja 8 fokos pitch-ig is, ha 11-nél kicsit beesik, nem gáz. Nem érdemes az áttétellel úgy beállítani hogy 11-nél se legyen semmi esés, mert romlik a hatásfok.

Ha valaki mindezt egy elrettentő rémségnek találja, még egyszer: ha a netről, barátoktól, akárhonnan tudja hogy a mittudomén XY320 motorhoz TREX450 helin 2800 fordulatra a 15 fogú pinion a jó, akkor elmarad az egész matematika. Berakja a 15 fogast, programozza a legfelső range-et, méri a fordulatot, addig állítja a gázt amíg beáll a 2800, kész.

--------------------

Van aztán olyan szabályozó, ahol automatikus a fordulat választása. Ilyen pl. a Hurricane gyári szabályozója, meg ha jól tudom a TRex500-é is (nem próbáltam, mert azt olvastam, nem valami jó a gov, inkább gázgörbével használom).

Ezeknél programozzuk a governort, soft startot, beadunk neki egy tiszta 100 100 100 100 100 gázgörbét, ő meg kiválasztja felpörgetésnél azt a fordulatot amiről úgy gondolja tartani is tudja majd terhelésen, és tartja ha tudja. Ha nem tetszik az így beálló fordulatszám, változtatjuk a mechanikus áttételt. Némelyik ilyen automata szabályozónál a fordulatot lehet a beadott gáz értékével kissé változtatni, más típusnál meg nem. Közös jellemzőjük, hogy nem írják le rendesen mit csinál, úgy gondolják, nem kell ezzel terhelni a modellező fejét. Így aztán ha mégis tudni akarja, csak kimérni lehet.

A mechanikus áttétel egyébként bármilyen rendszerű governornál ugyanott optimális, csak annyi a különbség, hogy egyiknél automata a fordulat választás, másiknál nekünk kell beállítani a bemeneti gáz értéket.

----------------------

Talán nem felesleges ha írok pár szót arról, mi a hatása, ha mechanikusan csökkentjük az áttételi arányt (nagyobb motor fogaskerékkel), ami növeli a fordulatot, aztán elektronikusan letekerjük az eredeti értékre.

Ez szűk tartományban nem sokat változtat a dolgokon, de nagyobb mérték esetén nagyon káros lehet. Ugyanis a motor PWM szabályozása miatt rövidebb ideig fog nagyobb áram folyni, ráadásul a motor alacsonyabb fordulaton kénytelen leadni ugynazt a teljesítményt, ami szintén áramcsúcs növekedéssel jár. Ez pedig növeli a szabályozó igénybevételét, jobban melegszik, megnő a leégés kockázata. A hatásfok is romlik, csökken egy kicsit a repülési idő.

Az áttétel és a governor - a hatásfok és a szabályozó kímélése szempontjából - szerintem akkor van jól beállítva, ha loggerrel megnézve a fordulatot, az szépen tartja a kiválasztott értéket szinte a teljes repülés alatt, de a legnagyobb tartós áramcsúcsoknál (különösen a repülés vége felé mikor alacsonyabb az akkufesz) már  egy picit beesik, persze nem durván.
Az automata fordulat választós szabályozók 100-as gázgörbe esetén eleve így állnak be, ahol meg kézzel állítjuk be, erre érdemes törekedni.

Ha a beesések mértéke túl nagy, akkor nagyobb áttétel és ezzel alacsonyabb alap fodulat kell. Ha így már túl kicsi a fordulat, vagy továbbra is mélyek a beesések, el kell gondolkodni azon, elég erős-e a motor és az akku a feladathoz.

 Forrás : Internet.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.