Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 A gyro és farok szervó beállítása.

(főmotorral hajtott farokrotor, szervóval állított faroklapát állásszög)

Itt van egy nulladik lépés: a gyro és szervó kiválasztása. Érdemes jó gyrót választani, mert a gyenge minőség megnehezíti a kezdést, a pilóta a heli vezetés nehézségei mellett még egy driftelő, a helit forgató, gyengén tartó gyróval is küzdeni kényszerül. Később pedig úgyis mindenki lecseréli egy jóra, jobb megspórolni a felesleges kitérőt.

Kis heliken sportos repülésre és könnyebb 3d-re jól bevált a GY401 vagy az LTG2100. Ezeknél olcsóbb gyrot nem nagyon tudok ajánlani, kellemetlen kompromisszumokat kellene vállalni. Árban felfelé sok lehetőség van, pl. a Spartan nagyon jó és kellemesen kicsi is. Sokan használják a Futaba nagyobb modelljeit, de rengeteg más más gyártó készít jó felső kategóriás gyrókat. Ezekhez ajánlanak megfelelő szervókat.
Farokra gyors digitális szervót érdemes választani, olyat, amit ajánlanak az adott gyrohoz, és persze méretben megfelel a helihez.

A leírásban kicsit keveredni fog az, hogy mit kell csinálni, és az, hogy miért. Sokan nem értik ugyanis, hogy mit és miért csinál a gyro, és ha valaki egy meg nem értett dolgot kényszerül csinálni, könnyebben hibázik. Ezért igyekszem némi elméletet is belevinni a dologba.

A gyro alapvető feladata, hogy biztosítsa, a farok magától, pl. széllökés hatására ne fordulhasson el. A gyroban egy forgás érzékelő van, ami érzékeli, ha a gyro a helivel együtt elfordul. A farok lapát állásszögét úgy módosítja, hogy ellene dolgozzon a fordulásnak, akadályozza azt.
Ha a pilóta akar fordulni, a gyrónak ad utasítást, és az vezérli a farokrotor állásszöget úgy, hogy az megfeleljen a pilóta parancsának.

Mivel a beállítás során a helit sokszor be kell kapcsolni, nagyon fontos hogy rotor ne indulhason be, ez nagyon balesetveszélyes lenne. Vagy húzd le a motorról a csatlakozókat, vagy magát a motort told el, ne érje el a fogaskereket.

A beállítás itt is a mechanikával kezdődik.

- Nem mindegy, hová és hogyan kerül a gyro. Először is, a gyro egy bizonyos tengely körüli forgást érzékel. Ennek a tengelynek földön álló heli esetén függőlegesnek kell lenni, vagyis ilyen pozícióban kell beszerelni a gyrót. A gyro manual ezt megadja. Pl. a GY401 gyrót címkével felfelé kell berakni a helibe.

- A gyro érzékeny a rezgésekre. Ezért eleve rezgésmentesíteni kell a helit, ki kell egyensúlyozni a rotorlapátokat. Rezgő heli esetén a gyro rosszul fog működni.
A rezgések további csökkentése érdekében a gyrot a hozzá adott öntapadó szivaccsal kell felragasztani. A drótjait pedig egy csőlíra szerű kb 5 centis hajlított darab után rögzíteni kell a vázhoz. Így a drót nem tud szabadon lengeni, nem mozgatja a gyrót repülés közben a csapongó drót. A kis hurok pedig csökkenti a vázról a dróton keresztül átadott rezgést.

- A gyro erős mágneses térre is érzékeny, ne legyen a motor közelében. Legtöbb heli gépkönyvében javasolják a gyro helyét, érdemes betartani. Rendszerint olyan helyre kerül, ahol zuhanás esetén kis valószínűséggel csapja el a főrotor. De láttam már olyat, hogy így is golflabdának nézte a lapát...  Vigyorog

- Mikor a helit bekapcsolod, a gyro érzékeli a kezdő helyzetet, és a későbbiekben ezt használja belső referencia értéknek. Ezért bekapcsolásnál nem mindeg, mi hogy áll. A rádió természetesen legyen bekapcsolva, a rudder legyen középen, a heli pedig mozdulatlanul álljon a földön, amíg a gyro be nem indul. Ezt abból lehet látni, hogy pár másodperccel a bekapcsolást követően a gyro megmozdítja a farokrotort.

- Vedd le a tolórudat a szervóról, mozgasd kézzel. Vaj puhán, ellenállás nélkül kell mennie, ha a legcsekélyebb akadás, ellenállás, huppanás stb. van, szüntesd meg. Minden ilyen mechanikus probléma kellemetlen faroktartási hibát okozhat, amit nagyon nehéz megtalálni, megszüntetni. Csak azt látod hogy akárhogy állítod a gyrót sehol se jó... Ne sajnáld erre a fáradságot.

- A szervókar hosszát szerencsés esetben a heli manual megadja. Ha nem, jó kiindulás olyan hosszt választani, ami a szervó teljes tartományában kb. ütközéstől ütközésig mozgatja a tolórudat. (úgy értem, hogy épp elakad a farok tengelyen a csúszka a végkitéréseknél). Ezt a következő lépésekben lehet elérni.

- Válassz egy új repülő modellt a rádión (hogy ne legyenek mixek), ellenőrizd hogy a trim középen, EPA 100 %-on, az aileron csatornát gyro nélkül közvetlenül kösd rá a farok szervóra. A kar középállásában a szervokar legyen merőleges a tolórúdra.

- A merőleges szervókar mellett a faroklapát állásszög legyen éppen nulla. Ezt a szervó felfogatás eltolásával vagy a tolórúd hosszával lehet elérni.

- A kar végkitérésekben ellenőrizd, hogy a farok tengelyen a csúszka épp akkor érjen szélső helyzetbe, mikor a kar felütközik. Ha épp egy kicsit előbb ütközik a csúszka, nem baj, ezt később a gyro limittel be lehet majd állítani. Ha nem jó, a tolórudat egy lyukkal ki vagy be kell mozgatni.

- Mikor mechanikusan kész, a rádiót állítsd visza a heli modellre, és kösd be a gyrót. Ellenőrizd, hogy a REVO MIX mix ki legyen kapcsolva, a rudder trim középen álljon, a rudder EPA szimmetrikusan 100% kitérésen legyen.
 
- A gyrónak rendszerint két bemenete van. Egyik a rudder (bal bot, oldalkormány), ami legtöbb rádión a 4-es csatorna. Ezen keresztül adja a pilóta az elfordítási utasítást.

- Másik az érzékenység, rádiófüggő hová csatlakozik. Ez az érzékenség csatorna azt mondja meg a gyrónak, hogy egyrészt milyen módban működjön, másrészt mekkorát reagáljon az elfordulásokra, mekkora faroklapát szög kitérítéssel akadályozza a spontán elfordulást.

- Mivel a következők erősen függenek a gyro típusától, kénytelen vagyok kiválasztani egyet, legyen ez a jó öreg GY401. Más gyro esetén a gyro manual alapján alkalmazd értelemszerűen a következőket.

- A gyron levő kezelő szervek előzetes beállítása: limit trimmert 100-ra, a delay-t nullára tekerd. Ha digitális szervód van, a kapcsolót digitális állásba kapcsold. A reverse kapcsolót most még nem tudod, majd rá is sor kerül.

- A gyro vezérlő (érzékenység) csatorna beállítása.
Először nem árt megérteni, mit is csinál. Ez egy beállított érték, amit egyszer kell jól beállítani, és értéke nem függ a karok mozgatásától. Ha itt pont semleges jelet kap a gyro (mintha az aileron csatornát kötnéd ide úgy, hogy középállásban van a kar), akkor a gyro semmit se csinál, nem reagál a farok elfordulására.

- Legtöbb rádióban van egy gyro csatorna. Ezen beállíthatod, mekkora értéket küldesz a gyrora. Egy kapcsolóval két érték között választhatsz. Kezdetnek -40 (rate mód) és +40 (heading hold mód) jó kezdő érték (amennyiben -100 ... +100 a teljes skála és 0 a semleges). Ez rádiótól függ.
Ha a teljes skála 0...100 és 50 a semleges, akkor ugyanez 30 és 70 kiadott érték.

- Ha bizonytalan vagy, hogy tényleg azt kapja-e a gyro amit állítasz, kimegy-e egyáltalán, köss ideiglenesen egy szervót a gyro vezérlő csatornára a gyro helyett, és nézd meg mit csinál a karja.  Kacsint   

- Ha a semlegeshez képest lefelé adsz ki egy értéket, akkor a gyro rate módban fog dolgozni. Minél kisebb értéket adsz rá, annál erősebb lapátszög kitérítéssel reagál a gyro az elfordításra. De csak a heli forgatása közben tart ellen, ha erőből elfordítod a heli, elfogadja az új helyzetet.
Fordítsd el a helit kézzel, a lapát forgatás közben kitér, majd visszaáll középre. Vagyis a gyro ellentart amíg forog a heli, de aztán elfogadja az új helyzetet.

- Ha a semlegeshez képest felfelé adsz ki egy értéket, akkor a gyro heading hold módban fog dolgozni. Minél nagyobb értéket adsz rá, annál erősebb lapátszög kitérítéssel reagál az elfordításra. Ha a helit elfordítod erőből, mindaddig igyekszik visszafordítani, amíg el nem éri az eredeti állapotot.
Fordítsd el a helit kézzel, a lapát forgatás közben kitér, majd kitérve is marad. A gyro próbálja visszaforgatni a helit az eredeti helyzetébe, nem nyugszik bele a változásba.  Vigyorog

- Ha a fenti kis teszt működik, akkor nézd meg, jó irányba mozdít-e a gyro. Ez nagyon fontos, ha ezt elrontod, a gyro megállíthatatlanul pörgetni fogja a helit, biztos törés.  Szomorú
Fordítsd el kézzel a helit, természetesen álló motor mellett. Akkor jó, ha a farok lapát belépő éle ellentétesen mozdul, mint amerre a farok. Ilyenkor ugyanis a farok rotor úgy hajt, hogy igyekszik visszakapaszkodni az  eredeti helyzetbe.
Ha nem jó az irány, a gyron levő kis kapcsolót billentsd ellentétes állásba.
(Más gyrokon ez másképp lehet, pl. az LTG2100-on menüből lehet állítani, egyes olcsóbb gyrokon meg sehogy se. Ezeknél úgy lehet irányt váltani, hogy a gyrot fejjel lefelé kell beszerelni).

- Ellenőrizd, jó-e a farokrotor semleges szöge: kapcsold a gyrót rate módba, a farokrotor állásszöge 0 kell legyen. Ha nem, korábban hibáztál valahol.

- Ha ez jó, nézd meg, az oldalkormány irány jó-e. Heli farok feléd, bal botot térítsd balra. A heli orrának kell balra menni, a faroknak jobbra, vagyis a farokrotor belépő élnek jobbra kell mozdulni. Ha nem jó, a rudder servo reverse-t állítsd át. (rendszerint 4-es csatorna)

- Ha hh módban csontig kitérített bottal a szervó erőlködik (mert a farok csúszka előbb érte el a végkitérést mint a szervó) akkor a GY401 gyron levő kis limit feliratú trimmert tekerd lejjebb, amíg egyik végállásban sem erőlködik.

- A gyro végleges beállítása csak repülés közben lehetséges. (Ha az irányokat elrontottad, megszívod, tehát inkább nézd meg még egyszer.) A gyro kapcsolót állítsd heading hold módba.
Emeld fel a helit fél méterre. Ha a farok csóvál, szállj le, csökkentsd az érzékenységet, tekerd közelebb a semlegeshez a kiadott értéket.
Ha nem csóvál, lebegésben adj hirtelen nagy pitchet (lökd fel egy pillanatra a bal botot). Ha a farok nem lendül ki, jó. Ha kilendül, szállj le, növeld az érzékenységet.

- A pilóták döntő többsége csak hh módban repül, a rate mód leginkább csak beállításnál használatos a 0 lapátszög ellenőrzésére. Ezért megteheted, hogy a kapcsoló mindkét állására hh módot programozol különböző értékkel, így repülés közben is tudsz állítani az érzékenységen, két értéket próbálhatsz ki, mindkettőnek kitapasztalhatod előnyét-hátrányát, hamarabb megtalálod az optimális értéket.

- Repkedj a helivel. Ha gyors repülésnél néha becsóvál a farok (periodikus wo-wo-wo hangot ad), akkor csökkentsd az érzékenységet.

- Ha úgy érzed, a heli túl nagyot fordul a bal bot kitérítésére, a rudder csatorna (általában 4-es) EPA-t szimmetrikusan vedd lejjebb: az alsót fel, a felsőt lefelé állítva azonos mértékben.

- Ha nem sikerül jó érzékenységet találni, vagy kilendül gyors pitch változásnál vagy csóvál, próbálkozz a delay trimmer feljebb állításával. Sokat segíthet mások tapasztalata is, akik ugyanilyen helit, gyrót, szervót jól beállítottak. Milyen szervókar hossz, érzékenység, delay stb vált be, mekkora a főrotor fordulata, gyári-e a faroklapát stb.

Phű, rengeteget írtam, és még így se vagyok biztos abban, nem hagytam-e ki valami fontosat. Szóljatok, ha valamit elrontottam vagy nem világos valami.


 

Forrás: Internet.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.