Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


CCPM beállítás

 Alapbeállítások

Nos, mondta magának, ez nem probléma, tehát gyorsan összecsavarozta az alkatrészeket és kiment a mezőre, hogy kipróbálja az új játékot. A motor beindul. A lapátok forognak, és Ön rájön, hogy nem képes leállítani a motort. Pánikba esik és hátrahúzza a kart, a motor felpörög. A helikopter hirtelen felugrik, és BUMMMMM!

Tehát mi történt?

A helikopter helyes beállítása a LEGFONTOSABB dolog a repülés előtt. Az összes működő és mozgó alkatrész elméletének megértése javítási költségben jelentős összeget takaríthat meg Önnek.

Néhány gondolat a helikopter beállításáról.

A helikopter csak akkor fog repülni, ha minden alkatrésze megfelelően lett beállítva, és helyesen működik. Egy laza csavar egy rotorlapát elvesztését, és ami rosszabb egy helikopter elvesztését okozhatja. Szerencsétlen esetben megütheti valaki fejét, szerencsés esetben ez az Ön feje lesz. A helikopter beállítását kezdje az üzemeltetési utasítás elolvasásával és megértésével, mielőtt még az összeszereléshez fogna. Ha már van elképzelése, hogyan és hova szerelje az alkatrészeket, folytassa az összeállítással, a kézikönyv lépéseit követve.

Amikor a szervók beállításához ér, ellenőrizze a csatlakozások szorosságát a horgoknál, és a mozgás irányának helyességét. A legtöbb rádió lehetővé teszi a mozgásirány megfordítását, tehát ellenőrizze a helyes beállítást. Általános szabály, hogy a csatlakozások és a horgok állása 90 fok, a vezérlő kar középhelyzeténél. Ezzel biztosítja a lineáris mozgást mindkét irányba. A finom beállítást később, a helikopter lebegési próbáinál kell elvégezni.
Próbáljon meg minden végpontot egyenlően tartani, például a gázkarnál. A gázkar trimmet húzza teljesen le a motor kikapcsolásáig. A végpontok, illetve a pozíció, melyet a szervo maximálisan bejár az alsó karállástól, trimm lenti helyzettől a teljes gázállásig, legyen egyenlő mindkét irányban. Ez biztosítja, hogy a gázkar 1/2 állásánál a gáz az 50%-os beállításon legyen. Ha nincsen végpont beszabályozás potméter, vagy computer segítségével, meg kell oldani azt mechanikus úton. Ezáltal a rádió jobban fog működni, mivel közelebb lesz annak tervezet pozícióihoz.
Egyensúlyozzon ki minden forgó részt; ventilátort, fogaskereket, farokrotort, főrotort, mindent, ami valamilyen sebességgel forog.

Próbálja meg a főrotor agy lapátokat egybe állítani. Ekkor mindegyik egyforma állásszöggel rendelkezik. Tartsa őket szintben vagy 0 fokon, amikor az imbolygó tárcsa szintben van, és minden trimm semleges helyzetű. Az imbolygó tárcsa szintezése ellenőrzésének egy módja, ha emelkedés mérőt helyez a lapátok valamelyikére és megforgatja az agyat 360 fokra, bekapcsolt rádióval, hogy az imbolygó tárcsát állandó helyzetben tartsa. Ellenőrizze a lapát állásszögének változását. Ha változott, az imbolygó tárcsa nincs szintben.

Ezek az állásszög beállítás átlagos értékei lesznek. Az Ön helikopteréhez előírtakat használja. Minden helikopterhez a maximális állásszög a motor teljesítményétől függ. Az alsó állásszög fogja szabályozni a kollektív érzékenységet. A további finom beállításokat repülések közben tudja elvégezni. Kérjen meg egy képzett pilótát, hogy segítsen az első beállítások elvégzésében. (MEGJEGYZÉS: Szerintem a kezdés előtt a rádiót kell teljese mértékben beállítani. A most leírt beállításoknál nem kell használni, de a későbbiekben már nem lesz szükség újra szabályzásra).

Rotorlapát kiegyensúlyozás

A helikopter beállításának egyik legnehezebb része a rotorlapátok kiegyensúlyozása. Meg kel gyozodni arról, hogy a statikus és dinamikus egyensúly a tűréshatáron van-e. Ez általában nem nagy érték, kb. 1 mm vagy kevesebb, és 0.5 g súly különbség.
Itt az ajánlatom egy lapát kiegyensúlyozó beszerzése.
Nem számít milyen fajtájú, csak tegye lehetővé a statikus és dinamikus egyensúlyozás végrehajtását. Ha ez nem lehetséges, végezze el az alábbi lépéseket.

  1. Kezdje a helyes súlypont beállításával. Használjon borotvapengét vagy vonalzót, helyezze a lapátot a vonalzó élére, úgy hogy az egyensúlyban legyen.

  2. ]]]]============================================== <- Lapát

  3. ! <-- Vonalzó

  4. !

  5. (súlypont)

  6. Jelölje meg a súlypont helyét, és keresse meg a másik lapát súlypontját is. Ekkor a két lapát súlypontja eltérő helyen lehet. Ha a két súlypont nincs távolabb egymástól, mint 1 mm, rendben van. Folytassa a statikus kiegyensúlyozást.

  7. Azonban, ha a két súlypont eltérése nagyobb, mint 1 mm,

  8. ]]]]================CG==================== (1. lapát)

  9. ]]]]===================CG================= (2. lapát)

  10. akkor az 1. lapát súlypontját hozzá kel igazítani a 2. lapátéhoz. (A belső súlypontot a külső felé tolni).

  11. Ez megtehető egy kis darab szigeteloszalag vagy matrica 1. lapát végére helyezésével.

  12. ]]]]===================CG===============>> <--A szél leragasztása

  13. Újra keresse meg a súlypontot és hasonlítsa össze a 2. lapátéval.

  14. ]]]]===================CG===============>> (1. lapát)

  15. ]]]]===================CG================= (2. lapát)

  16. Amikor mindkét súlypont megfelelő, végezze el a dinamikus kiegyensúlyozást. Ez, amikor forgás közben a két súlypont ugyanazon pont mentén forog.

  17. De a mi esetünkben az 1, lapát nehezebb, mint a 2. lapát.

  18. Az egyenlő statikus egyensúly biztosítására, (ha nem rendelkezik lapát kiegyenlítővel), csavarja össze mindkét lapátot a lapáttartó csavarnál, és egy időben kössön rá huzalt.

  19. S! Csavarja be és kössön rá huzalt

  20. !

  21. ===============CG===========[[[!]]]=========CG==============>>

  22. 2, lapát! 1. lapát (Nehezebb?)

  23.  

  24. A könnyebb lapátra (2.) helyezzen szalagot pontosan a súlypontnál, hogy

  25. vízszintesen kiegyensúlyozza. (Ha az 1. lapát könnyebb, a szalagot

  26. az 1. lapát súlypontjára tegye)

  27.  

  28. ! Csavarozza és kössön rá huzalt

  29. !

  30. ===============>>===========[[[!]]]=========CG==============>>

  31. 2. lapát Szalag! 1. lapát (Nehezebb?)

  32.  

  33. Kész! A rotorlapátok kiegyensúlyozottak.

Milyen szorosan kell becsavarozni a rotorlapátokat?

A legtöbbek javaslata szerint csak annyira, hogy azok helyükön maradjanak. De egy kis erővel - mondjuk egy nagy csavarhúzó rákoppintásával a lapát végre (ne tegye ezt) - ki lehessen mozdítani helyzetéből. Győződjön meg arról, hogy a csavar és az anya Nylon típusú legyen. Ez megvédi a vibráció keltette fellazulástól.

Az ok, amiért nem kel megszorítani, hogy amikor felgyorsítja a rotort, és az 1500 ford./perc fordulatszámon forog, a lapátok kerüljenek saját helyzetükbe - az úgy nevezett vezető és késleltető pozícióba. Ha ez a pozíció nem pontos, vibráció keletkezik.

Amit én teszek normál körülmények között, hogy becsavarom a lapátokat, de néhány ujj nyomására azok kimozdulnak. Ezután felpörgetem a motort egy kis lebegésre, had álljon be a fordulatszám, majd leállítom a motort. Ezután hagyom a rotort magától leállni. Amikor a rotor leállt, még egy fordulatot hajtok a csavarokon, hogy megszorítsam azokat.

Forrás : Internet

 


 

CCPM Helikopter beállítása

 

A beállítás első lépése a mechanikus beállítás.

- A ciklikusra 3 egyforma szervót kell tenni, egyforma szervókarral. Természetesen a tolórudak is ugyanabba a lyukba csatlakozzanak. A szervókar hosszát a heli gépkönyve magadja, a megfelelő lyukat eszerint válaszd ki. (Szervókar hossza: a szervó tengely és azon lyuk távolsága ahová a tolórúd csatlakozik.)

- Ezután azt kell beállítani, hogy semleges bemenő jelnél minden szervó kar pont vízszintes legyen. Ehhez csinálj egy új, nem heli hanem repülő modellt a rádión (hogy alapból ne legyenek mixek), és az aileron csatornára kösd rá az egyik szervót. Az aileron kar középállásában, ha a trim középen van és a subtrim nincs elállítva, akkor semleges jelet ad a szervónak. A szervó kart úgy tedd fel, hogy vízszintes legyen. Előfordul, hogy a csillag mintás tengely miatt ez lehetetlen. Ez esetben a vízszinteshez legközelebbi állást keresd meg. Több ágú kar vagy tárcsa esetén érdemes megkeresni azt a kart (szegmenst), amely a legjobban közelíti a vízszintest (a karok és a tengely osztása különbözik, lesz egy legjobb kar).
Az eljárást ismételd meg mindhárom ciklikus szervóra.

- Kapcsold vissza a rádiót a heli modellre. A SWASH (imbolygótárcsa) menüben válaszd ki azt a szervó elrendezést, ami megfelel a helid elrendezésének. Ha szeretnéd rendesen megérteni tulajdonképpen mi is ez, olvasd el a 18-as hozzászólásomat.

- Ha már állítgattál a chA stb %-okon, állítsd ezeket vissza a gyári értékre. Ellenőrizd azt is, nem tekergetted-e el a szervók EPA értékeit. Ezeket is állítsd vissza gyári értékre. A karok trimmjeit is hozd középállásba.

- Ellenőrizd, hogy a bal kar mozgatása fel-le tologatja-e (billenés nélkül) az imbolygót. Ha nem, a fordítva mozgó szervó(k) irányát a servo reverse funkcióval fordítsd meg. Van, aki tolja a kart ahhoz, hogy felmenjen a heli, van aki húzza. (Akik előtte repülőt is vezettek, általában tolják, én is.) Döntsd el, melyiket szereted. Ha mindegy, kérdezd meg tapasztalt pilóta ismerősödet, és állítsd úgy ahogy ő vezet, akkor tud majd segíteni a berepülésnél.  Vigyorog
Lényeg, hogy a főrotor állásszög növekedjen, ha emelni akarod a helit a karral.

- Ellenőrizd, az aileron és elavator jó irányba dönt-e. Farok feléd, az imbolygó arra kell dőljön amerre a jobb kart döntöd. Ha nem jó, a SWASH menüben a chA és chE előjelét állítsd ellentétesre (az értéke maradjon, csak az előjel legyen ellentétes).

- A bal kart középállásba állítva minden szervókarnak közel vízszintesen kell állnia. Most jön az, hogy a csillag tengely miatt kicsit pontatlan karokat pontos vízszintesbe állítod. Legtöbb rádión erre a subtrim való. A T6EX-en ilyen nincs, de a TRIM menüvel kb. ugyanezt meg lehet csinálni. Válaszd ki az első ciklikus szervónak megfelelő csatornát (ch 1) és trimmeld amíg vízszintes lesz a kar.
Az eljárást ismételd meg a másik két szervó csatornájával is (ch 2 és ch 6).

- Ha minden kar vízszintes, az imbolygónak is vízszintesnek kell lennie. Ha nem, mechanikai gond van, nem egyforma a tolórudak hossza. Korrigáld.

- Ellenőrizd, hogy a bal kar tologatásánál az imbolygó vízszintes marad-e. Ha igen, jól dolgoztál.
Ha nem, ellenőrizd az EPA beállításokat. Ha minden beállítás jó, mégsem marad vízszintes, akkor valószínűleg valamelyik szervó nem jó, nem ad azonos kitérést azonos jelre.

- A további munkához lapát szögmérő kell. Ellenőrizd, hogy vízszintes szervó karok mellett 0-e a lapátok állásszöge. Ha igen, jó. Ha nem, ellenőrizd tolómérővel, hogy a rotoragyban levő tolórudak hossza gyári előírás szerinti-e. Ha nem, állítsd be őket. Ha még mindig nem 0 a pitch, a 3 szervó tolórúd hosszát állítsd (egyformán!) addig, amíg nulla lesz.

- Ezután nézd meg idle állásban, mekkora a lapátok állásszöge ütközésig feltolt és lehúzott bal karnál. Legtöbb heli esetében + - 10 fok körüli érték a megfelelő. Nézd meg a heli gépkönyvét, mit ajánlanak. Ha nem írnak erről, 10 vagy 11 fok biztos jó lesz. Ha a kitérések ettől eltérnek, a SWASH menüben a chP % beállításával állítsd be. Ha mindent jól csináltál, nem lesz nagyobb eltérés a plusz és minusz kitérés között mint 1-2 fok. Ezért kellett annyit vacakolni a vízszintes szervókarokkal meg a 0 állásszöggel vízszintes szervókar mellett.
A pitch görbe megfelelő pontjainak kis mértékű állításával pontosíthatod a végkitéréseket mindkét irányban.

- A chA és chE értéke azt mondja meg, mennyire érzékenyen reagál a heli a bot kitérésre. A gyári alapérték kezdetnek jó szokott lenni. Kezdő pilóta inkább kisebb értéket, 3d pilóta pedig nagyobbat érez jobbnak.

- A NORMAL repülési módhoz állíts be olyan pitch görbét, mely a bot középtől felfelé állásánál ugyanolyan mint IDLE-ben, lefelé azonban csak -4 fokig megy el az állásszög. Ezzel le tudsz jönni magasról, autorotációhoz is megfelelő, de nem nyomja agressziven a földbe a helit lehúzott botnál.
Megjegyzés: a T6EX rádió furcsa tulajdonsága, hogy a throttle hold kapcsoló a motor kikapcsolásakor egyben NORMAL repülési módot választ ki, felülírja a MODE kapcsolót. Vagyis autorotálni ezzel a rádióval NORMAL repülési módban lehet.

Ezzel a ciklikus beállítása kész, hátra van még a gázgörbe és a gyro beállítás.

Forrás : Internet