Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010.09.29

A helikopter repülés alapelvei 

Üdvözöljük az RC helikopterek világában. A helikopter valószínűleg a legnehezebb formája a rádióirányítású modelleknek, mivel mechanikája összetett, és 100%-os koncentrációt követel üzemeltetés közben.

De mielőtt a helikopterrel foglalkoznánk, beszéljünk alapvető dolgokról! A helikopter modellezés, veszélyes dolog! Nagy figyelmet igényel! Mielőtt felszállnánk, keressünk egy régebben modellezőt, aki segít az első felszállásban. Ha reptérre megyünk ki, ahol más modellezők is vannak, akkor alapvető szabályokat tartsunk be. Köszönés után a frekvenciát, csatornát egyeztessük, nehogy az első felszállás nagy anyagi veszteséggel záruljon. Érdeklődjünk az ottani rendszer után, ki, mikor hogy reptet. Mindenki volt kezdő és ezért nem kell félni, kérdezni, mert az okos más hibájából tanul.

A modell helikopter reptetése nem más, mint egyensúlyozni egy fém vagy márványgolyót egy üveglapon. Ha a helikopter mechanikája beszabályozott és jól kiegyenlített, az "üveglap" sima lesz. Ha a helikopter beállítása nem megfelelő, az "üveglap" konvex alakú lesz, melyről a golyó állandóan le akar gurulni valamely oldalon.

Az első dolog, amire a kezdő helikopter pilótának rá kell ébrednie, hogy a modell ugyanazon elvek alapján működik, mint a teljes méretű gép, és a helikopter irányítása pontosan olyan bonyolult, ha nem jobban, a méret és tájékozódás miatt. Ez nem pusztán két kar feltolásának problémája az előre repüléshez. A helikopterrel való repülés, csakúgy, mint egy modell repülőgéppel, egy készség, melyet meg kell tanulni, és csak gyakorlat során lesz meg. ugye alaposan elvettem a kedvét? Habár egy modell helikopter összeépítése és repültetése nagyon összetett lehet, de emellett rendkívül szórakoztató is. A képesség, hogy pontosan irányítson egy gépet, mellyel lehet lebegni, előre, hátra, oldalirányba repülni, és végrehajtani minden érdekes manővert és műrepülő figurát, valamint leszállni vele a saját lábainál, nagyon izgalmas dolog.

A modell repülőgéppel való tanulástól eltérően, ahol egy oktatóval kell repülni, a helikopterrepülést alapvetően önállóan tanulja meg. Habár a repülés elkezdése előtt egy tapasztalt helikopter pilóta néha felbecsülhetetlen lehet. O segít beállítani a helikoptert (különösen fontos a mechanikai beállítás pontossága a biztonságos és egyszerű repülés érdekében), valamint tippeket ad a repüléshez; mit várhat a modelltől és hogyan kell a vezérlőkarokat üzemeltetni. 

Hogyan működik a helikopter?

Alapvetően két helikopter típus létezik, azok, melyek rendelkeznek kollektív állásszög vezérléssel és azok, melyek nem. A kollektív állásszög, ahol a fő rotor lapátok állásszöge egyidejűleg növelhető, vagy csökkenthető, a felhajtóerő megváltoztatására.

Kép 

Ez gyorsabb reagálást tesz lehetővé a függőleges vonóerő változásaira, a pilóta által vezérelve. A kollektív állásszög nélküli helikoptereknél a felhajtóerőt teljes mértékben a rotor lapátok forgási sebessége vezérli, más szavakkal a motor fordulatszáma (gázvezérlés). A reakció idő hosszabb és így a vezérlés kevésbé érzékeny.

Azonban két lényeges tényező áll fenn, a rotor fej költsége és összetettsége. Nagy mennyiségű mozgó alkatrész található a kollektív állásszögű rotor fejben és ezáltal az sokkal költségesebb. A legtöbb jelenlegi helikopter kollektív állásszög vezérléssel rendelkezik.

Egy szabványos kollektív állásszögű helikopteren négy vezérlőszerv található és ezeket öt csatorna működteti a rádió rendszerről. Ezek a kollektív állásszög, az előre és hátra történő ciklikus állásszög, az oldalról oldalra történő ciklikus állásszög és a farok rotor állásszög. A kollektív állásszög összekapcsolandó a motorvezérléssel, így amikor nagyobb terhelés kerül a fő rotor lapátokra az állásszög növelésével, a motor teljesítménye növekszik, a megnövekedett ellenállás leküzdésére.

A helikopter repülését a rotorok állásszöge vezérli, amint azok a levegőben előre haladnak. Emelkedés vagy süllyedés közben a rotor lapátok állásszöge egyidejűleg változik, azonos mértékben. Az emelkedéshez a rotor lapátok állásszögét növelni kell. A süllyedéshez az állásszöget csökkenteni kell. Mivel minden egyes rotor lapát egyidejűleg vagy együttesen dolgozik, ezért beszélünk kollektív állásszögről. Az előre, hátra és oldalirányba történő repüléshez kiegészítő állásszög változás áll rendelkezésre. Eszerint minden egyes lapát állásszöge azonos kiválasztott pontnál változik körív alakú pályájuk mentén. Ez, mint ciklikus állásszög ismeretes.

A helikopter indításakor, és amikor a rotor lapátok forogni kezdenek, nincs állásszög és légerő rajtuk. Amikor a motor bemelegedett és a rotor lapátok gyorsabban forognak a kollektív állásszög növelésével a helikopter a levegőbe emelkedik. A gép előre repülése érdekében a kollektív állásszög megmarad, hogy a helikopter a levegőben maradjon, miközben a ciklikus állásszög kerül szabályzásra, hogy lehetővé tegye a lapátok számára nagyobb felhajtó erő termelését, amint áthaladnak a farok felett. A helikopter megállítására és a lebegés létrehozásához a ciklikus állásszög ismét semleges lesz, ami által a lapátok a ciklikus pálya mentén azonos állásszöggel rendelkeznek, lehetővé téve a kollektív állásszög számára a lebegés fenntartását.

A rádióadó berendezés bal karja vezérli a kollektívet és a gázt függőleges irányban, valamint a farok rotor állásszöget oldalirányban. A jobb oldali kar vezérli mindkét ciklikus működést, fel és le az előre és hátra történő vezérlésnél, és oldalra a ciklikus oldalirányú vezérlésnél. Kevert funkciók is léteznek a gáz és kollektív, illetve a gáz-kollektív és farok rotor funkciókhoz. 

 Működés 

A helikopter motorja vezérli a fő és farok rotor tengelyt, fogaskerekek és egy kuplung segítségével. A motor felpörgésekor a kuplung működésbe lép és elkezdi forgatni mindkét rotor rendszert. Általában ekkor nincs állásszög és így felhajtóerő sincs a fő rotor lapátokon. A gázt növelni kell, míg a fő lapátok felgyorsulnak. A helikopter felemeléséhez kollektív állásszöget kell adni. Kép

 

Mivel minden hatáshoz egy egyenlő és ellentétes hatás tartozik, amikor a motor hatást gyakorol a lapátokra, hogy azok egy irányba forogjanak, a helikopter törzse az ellentétes irányba akar forogni. A farok rotor funkciója, hogy ezt a tendenciát korrigálja.

A farok rotor lapátok elegendő erőt termelnek oldalirányba, hogy a helikopter orrát egy irányon tartsák. A farok rotor lapátok állásszögének növelésével vagy csökkentésével a helikopter orriránya megváltoztatható.

Kép

A ciklikus vezérlés teszi lehetővé, hogy a fő rotor lapátok egymástól függetlenül változtassák állásszögüket, mely a helikopter vízszintes irányú mozgását biztosítja. Ha a rotor lapátok egyike növeli az állásszöget hátrafelé mozgás közben, míg az ellentétes oldali lapát csökkenti azt előre mozgás közben, több felhajtó erő keletkezik hátul, a helikoptert előre döntve, és előre irányba mozgatva azt. Ugyanez az elv vonatkozik az oldalirányban és hátrafelé, lehetővé téve a helikopter számára, hogy bármilyen irányba repüljön.

 Kép

A ciklikus és kollektív állásszög vezérlése a rádió szervóktól az imbolygó tárcsán át valósul meg. Az imbolygó tárcsa egy része stacionárius, míg a másik rész a rotorfejjel tud együtt forogni. A vezérlő kapcsolat a szervóktól a stacionárius részhez, valamint a forgó résztől a rotor fejhez csatlakozik.

A helikopter repülése közben kismértékű vezérlő inputok folyamatosan szükségesek a pilóta részéről, hogy a repülési pályától való eltéréseket helyesbítse. Ezért szükséges 100%-os koncentráció a helikopter üzemeltetéséhez. Minél pontosabb a helikopter beállítása, annál kevesebb korrekció szükséges a pilóta részéről.

Mi történik, ha leáll a motor? 

Az autó rotáció egy módja a sikeres leszállásnak, ha a motor teljesítménye megszűnik a rotor meghajtó rendszerek irányába. Ez egy speciális berendezés segítségével történik, mely autó rotációs kuplung néven ismeretes, lehetővé téve a rotor lapátok szabadon forgását. Amint a teljesítmény megszűnik, a gáz-kollektív vezérlést teljesen hátra kell húzni. Ez általában enyhe negatív állásszöget fog adni a fő rotor lapátok számára. Amint a helikopter süllyedni kezd, a levegő áram forgásban tartja a lapátokat. A forgó lapátok ejtőernyőhöz hasonló hatást fejtenek ki, csökkentve a süllyedési sebességet. Amikor a helikopter megközelíti a földet. A pilóta megnöveli a kollektív állásszöget. A lapátok nyomatéka felhajtóerővé változik, tovább lassítva a helikopter süllyedését, lehetővé téve a lágy leszállást.

Forrás: Internet.

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.