Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Li-Pol ábécé

 

A Lithium polimer akkumulátorok a lithium-ionokat követik( pl. Tadiran). A különbség többek között az,hogy műanyag fólia tasakba töltik az elektro-kémiai töltéshordozót.

A „cellák” feszültsége 3,0 és 4,2 Volt között változhat. 3,0V alatt a cella szinte teljesen ki van sütve és 2,5 V alatt pedig végleg tönkremegy. 4,2V-nál 100%-os a feltöltés és a további töltés robbanásveszéllyel jár mivel nincs beépített biztosíték sem túlnyomás-szelep. A cellák megjelölésénél a névleges kapacitás mellett ( C) megadják azt is, hogy ennek hányszorosával lehet a cellát kisütni . Vagyis ha az 1200mA mellett a 8C szerepel akkor (8x1200=9600) vagyis akár 10 A áramfelvételű meghajtó-egységet is táplálhatunk az ilyen akkuval.

Az akkucsomagok készítésénél a 3s2p jelölés azt jelenti hogy 2 darab 3 cellából sorba-kapcsolással kialakított csomagot párhuzamosan is összekötünk. Ez a fent említett 1200-as cellák esetén teljes töltés esetén 3x4,2=12,6 V feszültséget és 2x1200= 2400 mA kapacitást jelent. 24grammos cellasúlynál ez 6x24g= 144g súlyú csomagot ad. A Li-pol cellák töltése igen gazdaságos­, a töltőáram szinte 100%-os hatásfokkal alakul át elektrokémiai energiává. Ennek bizonyítéka, hogy a cellák a töltés folyamán egyáltalán nem melegszenek. Az általános töltési módszer az, hogy állandó 1C árammal töltünk 50 percen keresztül (természetesen teljesen kisütött cella esetén). Így elérjük a 4,2V feszültséget. Ezután a töltő erre a konstans feszültségre áll át és kb. még 1 óra telik el míg a töltőáram egészen megszakad. Az ún. „gyorstöltés” folyamán a 4,2V elérésekor a töltés megszakad, az automatika figyelni kezdi a cella feszültségesésének az ütemét és ennek függvényében újra és újra visszakapcsolja az eredeti 1C töltőáramot egészen addig amíg a feszültségesés egy bizonyos mértékre nem lassul. Ez a módszer kb. 30 %-al megrövidíti a töltés tartamát. Itt kell megemlíteni, hogy a Li-Pol balesetek 99%-át a túltöltés okozza. Ennek oka vagy az, hogy helytelenül lett beállítva a cellaszám vagy hibás a program. Pl. a Schulze töltők esetében érdemes a legújabb szoftver változatot beszerezni ( a felújítás az ATC Origo-n keresztül megoldható). 3 cellánál többet tartalmazó csomagok töltésénél mindenképpen kézileg kell beállítani a töltési paramétereket.

Ahogy már említettük a Li-Pol cellákat párhuzamosan is kapcsolhatjuk (a NiCd és NiHM esetén nem). Ügyelni kell viszont arra , hogy a csomagba minden szempontból azonos (típus, széria) cellák kerüljenek és az egyes cellák feszültségének max. eltérése 0,01 V lehet. Ugyanis a Li-Pol csomagok cellái a használat során nem egyenlítődnek ki hanem az eredeti eltérések még inkább hatványozódnak. A megoldás az, hogy kb. minden 5-7. töltés után egyenként ellenőrizzük a cellák feszültségét és ha az eltérés meghaladja a 0,01 V-t akkor egyenként töltsük fel őket a 4,2 V –ra. Minél nagyobb árammal merítjük az akkut minél alacsonyabb feszültségre annál nagyobb a feszültség széthangolódás veszélye. A csomagok készítésekor a fenti műveletek elvégzéséhez érdemes az egyes elektródokhoz piciny tűkonnektorokat forrasztani melyek aztán lehetővé teszik a cellánkénti mérést és töltést. Mivel a Li-Pol cellák elektródjai vékonyak és könnyen eltörhetnek (különösen az alumíniumból készült pozitív pólus melynek csak egyik felülete forrasztható) a csomagok készítésekor ezeknek megfelelő védelmet kell biztosítani. Elegáns a nyáklemezes megoldás és egyszerűbb az amikor a pozitív elektródot visszahajtjuk és műanyagra használatos pillanatragasztó segítségével a cella burkolatának széléhez fogatjuk. Az egyes pólusok izolálására nagy figyelmet kell fordítani mert a rövidzárlat a cella számára végzetes de kárt tehet az egészségben is. Jelenleg a legkeményebbek a KOKAM 340-es cellák melyek akár 20 C vagyis 6,8 A tartós kisütési áramot is bírnak. Méréssel bizonyított, hogy 5A-es állandó áramleadás során (15C) 100 ciklus után mindössze 80 %-ra csökken a tárolókapacitásuk. Elmondható, hogy a jelenlegi cellák 6-10C áram leadásánál megbízhatóak, a gyárilag megadott értékek kb. 80 %-ig lehet elmenni a „korai öregedés” veszélye nélkül. A legmegfelelőbb üzemi hőfok 30-60 C fok között mozog. Mindenesetre 15 fok körül már észrevehető a teljesítménycsökkenés. Vagyis ha télen repítünk tartsuk a csomagokat a zsebünkben, a repülés során már bemelegszenek a modellben is. A leggyakrabban egyelőre teremrepülők meghajtására használatosak és általában egy 6-7 perces repítés során (ami kellően kifárasztja a pilótát), mindössze a kapacitás felét használjuk el. Mivel a Li-Pol cellák egyik fontos erénye az ,hogy az újratöltés előtt nem kell az akkut lemeríteni azonnal következhet a rátöltés és kb. fél óra múlva újra 90%-ra töltött teleppel repíthetünk. Ráadásul a fent leírtak alapján ez a használati mód kíméli a legjobban a cellákat és egyúttal biztonságos is.

BIZTONSÁG:

Kétségtelen , hogy fordultak már elő balesetek, többek között teljesen leégett egy személygépkocsi. Ugyanakkor kijelenthető, hogy kellő óvatosság mellett a Li-Polok használata biztonságos.

BIZTONSÁGI TUDNIVALÓK

Töltés:

-Mindig győződjünk meg arról , hogy a töltő helyes paraméterekkel végzi-e a töltést! Az automata töltőket is kell ellenőrizni, hogy helyesen ismerték-e fel a cellaszámot!

-A töltés közben az akku tűzálló felületen ill. környezetben legyen elhelyezve és a töltés folyamán ne hagyjuk őrizetlenül !

-Legyen a kezünk ügyében tűzoltókészülék !

-Ne töltsünk a személygépkocsi belsejében vagy motorterében!

-Időnként ellenőrizzük az egyes cellák feszültségét külön-külön is , a különbség nem lehet több 0,01 V-nál.

A cellákkal való bánásmód alapszabályai:

-Ügyeljünk a rövidzárlat megakadályozására.

-A cellák ne jussanak gyerekek kezébe.

-Vigyázzunk a tasak átszúrására (műanyag-fóliából készül) mivel ilyenkor

azonnal rövidzárlat keletkezhet. A felfújódott cellákat sem szabad átszúrni.

-Ha a modell lezuhant az akkut azonnal vegyük ki a sérült modellből és tűzbiztos

helyen figyeljük egy ideig, hogy a cellák nem sérültek-e.

-A feleslegessé vált Li-Pol cellákat lehetőleg speciális, veszélyes hulladék számára kialakított gyűjtőhelyeken dobjuk el méghozzá teljesen kisütött állapotban. Ennek egyszerű és biztonságos módja az, hogy ezeket kb. 12 órán át sós vízben „áztatjuk”.

A művelet után a cellák feszültsége 0.


Forrás Internek.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

ct

(fc , 2014.12.30 18:17)

xff