Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A távirányító beállítása

A rádió hasonló a repülőgép változathoz. A legnagyobb különbség, hogy a gáz és a kollektív állásszög egyesítve lett. Ez a kettő a legyezésben vagy oldalkormány kitérésben is jelentkezik, amikor a gázkar állása változik. Ez nyomatékkiegyenlítésként ismeretes. Mi történik, ha lebegéskor, mely általában 1/2 gázkar állásnál történik, egy bizonyos mértéku rotorlapát állásszög van jelen, általában 5 fok? Ennél a beállításnál egy bizonyos mértéku farokrotor erő szükséges, a fő rotor ellenállásának és az ellentétes nyomatéknak helyesbítésére, mely a motortól származik. Tehát ennél a beállításnál a farokrotor beállítása az orrot egyenesben tartja. Amikor a fő rotorok még több állásszöget kapnak a gáz növelésekor, még több ellenállás és nyomaték lép fel, tehát még több farokrotor kompenzációra van szükség az orr egyenesben tartására. Az állásszög levételekor, kevesebb ellenállás és nyomaték van jelen, kevesebb farokrotor teljesítmény szükséges. Amennyiben a helikopter fő rotorja az óra járásával megegyező irányba forog, a helikoptert fentről nézve, 1/2 gáztól teljes gázig jobb farokrotor szükséges, és 1/2 gáztól lefelé bal farokrotor. Ez kicsit megtévesztő lehet, mivel 1/2 gáznál egy bizonyos mennyiségu jobb farokrotort adott, és amikor csökkenti a gázt vajon levegye ezt a jobb farokrotort, vagy adjon még balt is?

A legtöbb helikopter rádión külön kapcsolók találhatók, melyek mint Alapgáz - 1 (Idle Up) Fel, esetleg Alapjárat - 2 Fel és motor fojtás ismertek. A fojtás fel kapcsolók a hajtómuvet 1/2 gáz és teljes gáz között egy bizonyos szinten tartják. Ez murepülés végrehajtásához szükséges. Amikor a gázkart leveszi, bizonyos fokú negatív állásszöget kap a bukfenchez, orsóhoz vagy hátonrepüléshez. Tehát, mivel nem akarja a motor túlterhelni, a gázkar olyan értéken marad, hogy a fő rotorlapátokat a beállított fordulatszámon tartsa. Például, mondjuk, hogy az állásszög érték negatív 5 foktól pozitív 8 fok volt, és 5 fokos pozitív állásszög mellett lebeg. Ennél a pozitív 5 foknál a gázkar 50%-on áll. Amikor a gázkart teljesen lehúzza, az állásszög negatív 5 fok lesz. Alapvetően ez teszi lehetővé, hogy háton lebegjen, tehát lebegéshez ismét ez az 50% gázállás szükséges. 0 fokos állásszögnél a rotorlapátok ellenállása a legkisebb lesz, és kevesebb gáz szükséges. Tehát a végső gáz görbe egy "J" betuhöz fog hasonlítani. Az alsó vég 50%-nál lesz, kb. 1/4 gázkar állásnál 40% lesz, 1/2 kar állásnál 50%, és teljes kar állásnál 100% gáz lesz. Az 1. és 2. Alapjárat közötti egyetlen eltérés az állásszög mértéke, mellyel az alsó gázkar állásnál rendelkezik, vagy kíván rendelkezni, másfelől a szükséges gáz mértéke is különböző alsó gázkar állásnál.
A Fojtás kapcsoló a motort alapjáratra állítja és ott is tartja. Bekapcsolásakor a motor muködni fog, és lehetővé teszi a kollektív állásszög vezérlését, hogy autorotációt gyakorolhasson a helikopterrel. A tipikus állásszög beállítások negatív 4 fok és pozitív 10 fok között lesznek. Az alsó és felső állásszög érték beállítások változhatnak a tesztek és a helikopter beállítása során.
A másik két jellegzetesség, mellyel a rádió rendelkezhet, két gomb, melyek neve "Lebegés állásszög" és "Lebegés gáz". A lebegés állásszög gomb a lebegés gázkar helyzet beállításakor meglevő állásszöget változtatja. Például, 1/2 gázkar állásnál lebeg és ekkor az állásszög pozitív 5 fok. A gomb változtatásakor mondjuk az állásszög lehet 4-től 6 fok. Ez a helikopter finom beállítását teszi lehetővé, tehát az pontosan 1/2 gázkar állásnál fog lebegni. A lebegés gáz gomb ugyanezt teszi, de csak a gázra. Ez a gáz állást változtatja, illetve finom állítja azt 1/2 gázkar állásnál, vagy ahova a lebegés pozíciót be kívánja állítani. Igen, van néhány rádió, mely lehetővé teszi annak megadását, hol legyen a lebegés pozíciója. Néhányan a 3D murepülésnél a lebegést 3/4 gázkarra állítják. Ezzel az állásszög és gáz görbék sokkal lineárisabbak maradnak.

Kezdők

 

normál

1. rep. mód

 2. rep. mód

Autórotáció

Állássög (fok)

-1, 5, +10

-2, 5, +9

-3, 4, +9

-4, 5, +10

Gáz (%)

0,25,50,75,100

50,25,50,75,100

70,40,55,80,100

alapjárat

Középhaladó

 

normál

1. rep. mód

 2. rep. mód

Autórotáció

Állássög (fok)

-2, 5, +10

-2, 4, +9

-4, 3, +9

-5, 4, +10

Gáz (%)

0,25,50,75,100

70,40,55,80,100

80,40,60,80,100

alapjárat

Haladó

 

normál

1. rep. mód

 2. rep. mód

Autórotáció

Állássög (fok)

-2, 5, +10

-5, 3, +9

-9, 0, +9

-5, 4, +10

Gáz (%)

0,25,50,75,100

80,40,60,80,100

100,80,40,80,100

alapjárat

A fenti értékek a nem túl nagy vagy kis fő rotor fodulatszám melletti lebegés állásszögei. Ez tipikusan +4.5 - 5 fok a fő rotor lapátokon. Az 1550 - 1600 ford/perc fordulatszám normális. Ha ez túl lassú, a helikopter lustává válik, és bajba kerülhet vele szélben. Ha túl gyors, a helikopter túl érzékennyé válik és nehéz lesz irányítani.
* Ezek csak néhány tipikus beállítás. Minden pilótának más-más beállítása lehet. Ha nem használ negatív állásszöget a kezdésnél, végül egy fix állásszögön repülő helikopterhez hasonlót fog kapni. És ha a későbbiekhez hasonló beállítással tanul repülni, az átállás nem okoz nehézséget.

Terminológia

Autorotáció - Amikor a motor kikapcsolt vagy alapjárati állapotba kerül a "Autórotáció" kapcsoló által.

ATS vagy Fordulatszám keverés, vagy Nyomaték kiegyenlítés - Ez az "Automatikus farok rendszer", a rádió általi farok rotor mérték keverésnek felel meg, a gáz/állásszög növelésekor vagy csökkentésekor.

ATV vagy VÉGPONTOK - Ez a szabályozható mozgási érték, megfelel a szervo mozgás mennyiségének, amikor a kar az egyik végponttól a másikig halad.

Kollektív állásszög - Ez a fő rotor lapát állásszög változtatási képessége, a gáz növelésekor vagy csökkentésekor.

Konstans farok rotor meghajtás - Ez egy speciális autorotációs kuplung, mely állandó meghajtást ad a farokrotornak, még a motor "Autórotáció" helyzetében is.

Görbék - A különböző funkciók vég formája, mint az "Állásszög görbe" vagy a "Gáz görbe". Programozható rádiókon 5 pontos görbék lehetnek. Beállítható az alsó pont, az 1/4 pont, a 1/2 pont vagy lebegés pont, a 3/4 pont és a felső pont. Néhány rádió több, néhány kevesebb ponttal rendelkezik. Ezeknél a különös pontoknál változtatható a szervo output. A nem programozható rádióknál legalább az alsó és felső pont legyen beállítható.

Fojtás vagy motor fojtás - Ez a kapcsoló állítja a motor egy előre beszabályzott alapjárati fordulatra, és kikapcsolja a motor kuplungot. "Autórotáció" helyzetben a Kollektív állásszög teljes mértékben vezérelhető. Ez lehetővé teszi az autorotáció gyakorlását, melyet az autórotációs kuplung biztosít a helikopteren. Ez a kuplung szabad forgást ad a fő rotorlapátoknak, a farokrotor meghajtása nélkül. Bizonyos feltételeknél szükség lehet a farok rotor meghajtására. A farokrotor meghajtása a "Csúszó kuplung" vagy "Állandó farokrotor meghajtás" berendezésekkel lehetséges.

Lebegés állásszög - Ez a helikopter lebegéséhez szükséges állásszög mennyiség. Általában ez kb. 5 fok. A legtöbb helikopter rádió adóján egy gomb található az állásszög változtatására az adott lebegés gázállásnál.

Lebegés gáz - Ez a helikopter lebegéséhez szükséges gáz mennyiség. Általában ez kb. 50%. A legtöbb helikopter rádió adóján egy gomb található a gáz mennyiség változtatására az adott lebegés gázállásnál.

Alapjárat fel - Ez a funkció egy kapcsolóval muködtethető, és a motor fordulatszámát egy állandó értéken tartja, amikor a gázkart ennél a pontnál lejjebb húzza. Ezzel negatív állásszög tartományba kerülhet és a rotorlapátok forgása megmarad a motor alapjáratra húzásakor is. Néhány helikopter rádió egy vagy két alapjárat kapcsolóval rendelkezik.

Hátonrepülés - Amikor a helikopter fordított helyzetben repül, és a bólintás, magassági és oldalkormányok szerepe felcserélhető az "Inver" kapcsoló segítségével, illetve a pilóta maga teheti ezt a karokkal. Ez a "Kapcsoló nélküli" hátonrepülés.

Csúszó kuplung - Ez a speciális egység az autorotációs kuplunghoz kapcsolódik, és lehetővé teszi a farokrotor fő rotorok általi forgatását a motor kikapcsolt vagy "Fojtott" állapotában. A különbség az "Állandó meghajtó kuplunggal" szemben, hogy ez egy kissé csúszik, tehát a farokrotor forgás közben nem terheli a fő rotort olyan mértékben, mint a "fojtás" funkció teszi autorotáció végzésekor.

Forrás: Internet

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.